Demokracii nelze vyvážet
Publikováno 29.04.2012 v 21:18 v kategorii Nezávislí 2012, přečteno: 74x
Rozpad Sovětského bloku i nedávné intervence Spojených států v Iráku a
Afghánistánu vyvolaly živou debatu na téma budování státu (nation
building). I řada lidí jinak skeptických vůči schopnosti vlády Spojených
států konat prostřednictvím donucení dobro na domácím území, má
tendenci věřit, že se naše vláda může ujmout údajně ušlechtilého úkolu,
postavit znovu od základů státy, které upadly do chaosu v důsledku válek
či politických bouří. Ačkoliv pojem „budování státu“ zní mnohem
konstruktivněji a pozitivněji než destrukce či zabíjení, jež použití
americké síly obvykle doprovází, skutečností je, že pokusy o vybudování
národů obvykle selhávají. Budovatelé národů totiž často přehlížejí
rozlišení mezi národem a státem, které před více než 100 lety ukázal
Ludwig von Mises. Národ není nutně totéž jako „stát“. Ve své nedoceněné
útlé knížce Národ, stát a národní hospodářství Mises argumentoval, že
„národy“ jsou definovány nikoliv územím či politickými institucemi, ale
jazykem a obdobnými kulturními institucemi, které poskytují základ pro
„vzájemné porozumění“. Národ proto podle Misese nelze chápat jako
statický objekt, se kterým můžeme manipulovat, jak se nám zlíbí: „Národy
a jazyky nejsou neměnné kategorie, jsou spíš dočasnými výsledky
procesu, který je v neustálém pohybu: Mění se každým dnem, a tak můžeme
pozorovat hojnost různých forem a fází národů a jazyků, jejichž
klasifikace není úplně jednoznačná.“
Tento evoluční pohled na konstituční základ národů ukazuje, že pro
vnějšího pozorovatele může být velmi obtížné byť jen poznat, zda daná
masa lidí konstituuje „národ“, natož aby byl schopen vědět, co obnáší
vybudovat národ z jeho „prozatímní formy“. Jak víme od Friedricha von
Hayeka, lidé poznávají jak koordinovat chování vůči sobě navzájem
prostřednictvím evolučního procesu. Jinými slovy, národy jsou
spontánními řády, které vyrůstají z každodenních voleb lidí o tom, jaký
jazyk budou používat, a z dalších rozhodnutí o zapojení se či naopak o
neúčasti v rozličných formách kultury v širokém slova smyslu. Lidé sami
konstituují „národ“ svými individuálními volbami.
Mises tvrdil, že státy, které jsou vládnoucími panovníky uměle
naordinované na jednotlivé národy, jsou odsouzeny k zániku, neboť se
obvykle snaží eliminovat všechny formy pospolitosti, které leží mezi
vládcem a lidmi. Cokoliv, co nepochází od státu, má být rozpuštěno.
Jinými slovy, umělé státy ovládající jednotlivé národy nemají rády a
tudíž ničí jemné předivo přirozeně vyvinutých vazeb, jež tvoří opravdový
národ. Proto se totalitní režimy snaží ovládat jazyk, náboženství,
rodinu a všechny ostatní zprostředkující instituce ležící mezi
jednotlivcem a státem: protože tyto instituce pomáhají definovat, co to
znamená tvořit národ coby instituci odlišnou od státu. Vráží klín mezi
přirozené volby jednotlivců a pokouší se tyto volby kontrolovat shora.
Stejně jako jiné pokusy ovládnout spontánní řád, se i budování národů
potýká s významným problémem rozptýlenosti informací. Neliší se to v
podstatě od pokusů plánovat domácí ekonomiku. Jak ukázali Mises i Hayek
před desítkami let, když se plánovači pokoušejí alokovat zdroje shora,
nemají k dispozici tržní signály, které by vedly jejich chování nebo
indikovaly, jakou hodnotu lidé přisuzují různým ekonomickým vstupům a
výstupům – tedy nemají k dispozici ceny, které by jim pomohly provádět
efektivní ekonomické rozhodování.
Budování národů je ještě těžší než centrální plánování ekonomiky doma.
Když víme, že opravdové národy jsou nezamýšleným důsledkem
decentralizovaných kulturních procesů zahrnujících miliony lidí, je
zřejmá absurdnost snah o vybudování národů stylem, jako by to byly
dětské stavebnice. Když se pustíme do procesů, které jsou příliš
složité, že je nelze pochopit ve všech jejich relevantních kauzálních
spojeních, takřka jistě z toho vyplynou nezamýšlené a nežádoucí
důsledky. Všechny zprostředkující instituce, které definují národ (jako
jazyk, zvyky, náboženství či rodina) mají samy silné prvky spontánního
řádu, protože vycházejí z každodenního konání jednotlivců bez
jakéhokoliv zastřešujícího plánu. Jejich prostřednictvím se jednotlivci
snaží koordinovat své chování, které tak pozvolna utváří instituce, jež
lidem pomáhají. Takové procesy koordinace nejlépe fungují, když jsou
jednotlivci a jejich malé skupiny svobodné, aby mohli sami využívat své
konkrétní znalosti k tomu, aby rozhodovali, jak zlepšovat své životy.
Budovat národ – národ v misesovském smyslu – by vyžadovalo někoho, kdo
by byl schopen činit lepší rozhodnutí, než jak to dokážou výše popsané
decentralizované procesy.
Ekonom Chris Coyne ve své skvělé knize After War (Když skončí válka)
potvrzuje, že poválečná obnova (tedy forma budování národa) trpí stejným
problémem rozptýlenosti informací, kterému čelí ti, kdo chtějí
„budovat“ národní ekonomiku. Pokud měli Hayek a Mises pravdu ohledně
nemožnosti socialistického plánování, jelikož ekonomiky jsou zkrátka
příliš složité, než aby je dokázala zmapovat jedna lidská mysl bez
pomoci signálů, jakými jsou ceny, pak je budování národa stejně tak
nemožné. Stejně jako intervence ekonomických plánovačů nevyhnutelně
produkují výsledky, které jdou proti stanoveným cílům a které je vedou k
novým a novým intervencím s cílem tyto vyvolané problémy řešit, stejně
tak budování národů vytváří tyto zpětné reakce a nové formy kultury a
společenství ke zklamání budovatelů. Problémy v Iráku a Afghánistánu
jsou jasným důkazem tohoto argumentu.
Coyne předkládá několik tezí, které vysvětlují selhání pokusů o „vývoz
demokracie“. Tři z nich mají konkrétní relevanci k naší argumentaci.
Proč demokracii nelze vyvážet
Coyne zaprvé argumentuje, že zatímco ekonomové a zástupci dalších
společenských věd mají vcelku jasno, co konstituuje funkční národ, již
mnohem méně vědí o tom, jak si poradit s „nefunkčním národem“. Národy
vznikají v procesu, který je jednak složitý a jednak pro každou zemi
unikátní. Jediné, co můžeme dělat, je ustoupit z cesty a nechat lidi, ať
si věci zařídí podle svého.
Coyne také rozlišuje mezi faktory, které budovatelé národů mohou ovládat, a které nikoliv.
Argumentuje, že faktory, které nelze ovládat, jsou ty, které obecně
nazýváme „kultura“ nebo „neformální pravidla a instituce“, které tvoří
společnost. Tyto faktory ovlivňují ty činitele, které ovládat lze.
Jinými slovy, o některé věci se budovatelé národů pokusit mohou, jako
např. iniciovat demokratické volby, jak to udělali Spojené státy v
Iráku. Úspěch těchto formálních změn ovšem obrovsky závisí na tom, zda
jsou konzistentní s kulturou, která je pod povrchem. Když vybudujeme
pouze tyto formální instituce jen proto, že je vybudovat lze, neznamená
to, že vyprodukujeme žádoucí výsledky.
Budování Nirvány
Nakonec Coyne poukazuje na to, že řada pokusů o budování národů trpí
tím, co ekonomové nazývají „omyl Nirvány“ („Nirvana fallacy“). Tento
klam spočívá ve srovnávání nedokonalosti existující reality s dokonalým
světem, který si lze teoreticky nalinkovat na rýsovacích prknech a
následném svádění neúspěchu plánu na nastalé okolnosti. V teoretických
plánech budování národa plánovači usuzují, že budou vedeni veřejným
zájmem a že budou mít vždy dostatek informací, aby došli ke kýženým
výsledkům. Problém informací jsme již probrali. Problém sledování
veřejného zájmu nicméně také naráží na nedokonalost politiky. Problém
rozptýlenosti informací se tak propojuje s problémem zvrácených
motivací.
Bylo by mylné předpokládat, že ti, kteří dostanou pověření využívat
politický proces, aby budovali nebo obnovovali národ, budou imunní vůči
zájmu o vlastní prospěch a budou motivováni výhradně veřejným zájmem.
Budovatelé národů musí správně identifikovat veřejný zájem. Ačkoliv si
mohou být vědomi konečného cíle, fundamentálním úkolem zůstává umět
poznat, jaká cesta daný společensky žádoucí výsledek zajistí. Není
možné, aby věděli, zda každá konkrétní akce ve jménu budování národa je
skutečně ve veřejném zájmu. S vědomím této nedokonalosti bychom neměli
být překvapeni, že bude u budovatelů národa převládat zájem o vlastní
prospěch. Coyne dokumentuje, jak politický individuální zájem ovládal
americké úsilí o budování národa v Iráku a Afghánistánu. Odhaluje
přátelské vztahy amerických politiků se soukromými firmami, s nimiž měli
vazby z minula. Proces budování národa je úrodnou půdou pro nezdravý
vztah mezi státem a byznysem, který podrývá pravý volný trh.
Liberalismus a anti-imperialismus
Coynova kniha a širší argumenty nastíněné výše jsou součástí dlouhodobé
klasicky liberální tradice anti-imperialismu. Možná, že kvůli nahodilým
aliancím vytvořeným Studenou válkou na tuto tradici mnozí zapomněli. Ve
skutečnosti ale klasičtí liberálové vždy věřili, že nejlepší cestou,
jak podpořit národní rozvoj, je cesta obchodu – obchodu se zbožím,
službami a myšlenkami, ne prostřednictvím politické či vojenské
intervence, byť ve jménu pomoci druhým.
Argumenty proti budování národa jsou prakticky stejné jako argumenty
proti domácím státním zásahům (které bychom mohli překřtít na „budování
ekonomiky“ nebo „budování morálky“). Oba typy intervencí vyvěrají z
chybné víry, že lidé zvenčí mohou rozhodovat lépe, než jaký je výsledek
spontánního a postupného vývoje vycházejícího z interakcí jednotlivců.
Oba typy intervencí trpí nepřekonatelným problémem rozptýlených
informací a problémem zvrácených motivací politického procesu. Lepší
variantou je podpořit směnu bez bariér – jak uvnitř národa tak mezi
národy. Když nepochopíme, že národ nelze vybudovat zvenčí a že i často
drsné následky takových pokusů jsou důsledkem této nemožnosti, hrozí, že
zničíme i klíčový argument proti nekonečným domácím vládním zásahům.
Jestliže budeme připouštět, že dokážeme vybudovat národ podle našich
představ na druhé straně zeměkoule, tak proč bychom jej pak nemohli
vybudovat doma?
Použité zdroje:
časopis Freeman, červen 2011, psáno na St. Lawrence University v New Yorku.
vaclavprokupek.ano2012.txt.cz
zrusme-senat.bloger.cz
Komentáře
Celkem 0 komentářů